Kwaliteit stond buiten kijf bij Joop Braakhekke, dat ging voor alles. Als iemand iets te duur vond, zei hij ‘Beter te duur dan niet te koop!’. Immers ‘Van alles het beste!’, was het devies. Hij creëerde een etablissement waar mensen graag kwamen, niet alleen om te dineren maar ook voor een avond vol eatertainment, kijken, te ontmoeten, zakendoen én uiteraard om bekeken te worden. Geholpen door de vele spiegels, sfeervolle inrichting, zijn gevoel voor entertainment, flamboyante aanwezigheid én de correcte interesse voor zijn gasten.
Maar let op: Altijd met aandacht als basis. Hij proefde alles en was een perfectionist. Naast zijn werkzaamheden als restaurateur schreef Joop diverse boeken en publiceerde zijn kookschriften. Riep zich uit tot “Kookgek” en presenteerde zich op dusdanige wijze dat dat ook werd opgemerkt in de tv wereld. De status die daarop volgde als BN’er hielp hem zijn geliefde restaurant “Le Garage’ nog verder op de kaart te zetten.
Dat deed hij ruim 25 jaar samen met zijn man Wim Nijkamp en zijn zakenpartner, gastheer en sommelier Erwin Walthaus, en iedereen was een graag geziene gast, zien en gezien worden was het motto. En Joop genoot…
Joop Braakhekke was een markante persoonlijkheid. Zijn gastheerschap, gratie en inspiratie zette hij niet alleen in voor zijn gasten, chefs, en overige medewerkers, maar ook voor de gehele horecabranche. Hij vond het uitdragen van het hospitality-vak heel belangrijk, zette zich daarvoor belangeloos in als gerenommeerd jurylid en adviseur en deelde graag gevraagd en ongevraagd zijn kennis en adviezen!
Het is een groot gemis voor de Nederlandse gastronomie dat Joop niet meer onder ons is en zijn gedrevenheid voor het vakmanschap mag daarom niet vergeten worden.
Joop Braakhekke werd begin 2016 geëerd met de Joop Braakhekke Award als waardering voor zijn bevlogen inzet als restaurateur. Hij was trots en blij met deze erkenning voor het vak. Na de uitreiking bedachten we samen hoe we zijn legacy konden voorstetten en daarmee ook zijn naam in de Hospoitality blijvend zou worden geassoocieerd.
Het doel van deze award was immers geïnitieerd om het vak van Restaurateur, door met name de mensen van de ‘zwarte’ brigade in het zonnetje te zetten en deze prijs daarom vaker uit te reiken, uiteraard met Joop als centraal middelpunt en enthousiast juryvoorzitter.
Helaas overleed Joop december 2016 en daarmee ook het initiatief om aankomende gerants en gevestigde restaurateurs te waarderen met de Joop Braakhekke Hospitality Award.
Met de goedkeuring van zijn Partner Wim en de welwillende hulp van SVH, directeur Ricado Eshuis, het enthousiasme van een oud-leerling van Joop: Frank Visser, inmidels Managing Director Hospitality & VIP Levy Europe, Dick Slootweg, CEO sponsor BidFood en nog een paar andere vrienden van Joop Braakhekke is het initietief genomen zijn droom waarheid geworden.
Met een 2 jaarlijkse frequnetie worden nu gerenomeerde hospitality verrast met het gouden JB speldje met op verzoek van Joop een robijn in plaats van de in zijn speldje geplaatste diamant.
Zijn opmerking die kun je beter bij het aankomend talent plaatsen immers dat zijn nog ruwe diamanten heeft geresulteert in een zilveren variant met ruwe diamant. Waarvan Akte.
Beste Joop, we zullen je nalatenschap met passie en enthousiasme blijven uitdragen, zeker met de steun van SVH.
Geschreven door Albert J. Zuurveld
Initiator en Treasurer JBh Awards